KIRTAN - PART 1

ਅਨਦਿਨੁ ਕੀਰਤਨੁ ਕੇਵਲ ਬਖ੍ਯ੍ਯਾਨੁ ॥: Andinu Keertanu keval bakhyaanu (sggs 281).
<><><><>

In general, Kirtan is sung in greed and heard to gratify ears - ਕੰਨ ਰਸ - (with "rare" exceptions) at religious places, religious ceremonies, homes, radios, televisions, tape-players, CD-players, Internet, and so on.

As per the Gurbani, is it the purpose or definition of Kirtan? Not according to the Gurbani!

Kirtan is defined in the Gurbani as Viaakhiaa of the Gurbani, of the One... (Viaakhiaa - ਵਿਆਖਿਆ: ਬਖ੍ਯ੍ਯਾਨੁ, commentary, explanation, interpretation, definition, annotation, elucidation...)

  • ਅਨਦਿਨੁ ਕੀਰਤਨੁ ਕੇਵਲ ਬਖ੍ਯ੍ਯਾਨੁ ॥: Andinu Keertanu keval bakhyaanu (sggs 281).
  • ਸੋ ਦਰੁ ਕੇਹਾ ਸੋ ਘਰੁ ਕੇਹਾ ਜਿਤੁ ਬਹਿ ਸਰਬ ਸਮਾਲੇ ॥ ਵਾਜੇ ਨਾਦ ਅਨੇਕ ਅਸੰਖਾ ਕੇਤੇ ਵਾਵਣਹਾਰੇ ॥ ਕੇਤੇ ਰਾਗ ਪਰੀ ਸਿਉ ਕਹੀਅਨਿ ਕੇਤੇ ਗਾਵਣਹਾਰੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਤੁਹਨੋ ਪਉਣੁ ਪਾਣੀ ਬੈਸੰਤਰੁ ਗਾਵੈ ਰਾਜਾ ਧਰਮੁ ਦੁਆਰੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਚਿਤੁ ਗੁਪਤੁ ਲਿਖਿ ਜਾਣਹਿ ਲਿਖਿ ਲਿਖਿ ਧਰਮੁ ਵੀਚਾਰੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਈਸਰੁ ਬਰਮਾ ਦੇਵੀ ਸੋਹਨਿ ਸਦਾ ਸਵਾਰੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਇੰਦ ਇਦਾਸਣਿ ਬੈਠੇ ਦੇਵਤਿਆ ਦਰਿ ਨਾਲੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਸਿਧ ਸਮਾਧੀ ਅੰਦਰਿ ਗਾਵਨਿ ਸਾਧ ਵਿਚਾਰੇ ॥ ਗਾਵਨਿ ਜਤੀ ਸਤੀ ਸੰਤੋਖੀ ਗਾਵਹਿ ਵੀਰ ਕਰਾਰੇ ॥ ਗਾਵਨਿ ਪੰਡਿਤ ਪੜਨਿ ਰਖੀਸਰ ਜੁਗੁ ਜੁਗੁ ਵੇਦਾ ਨਾਲੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਮੋਹਣੀਆ ਮਨੁ ਮੋਹਨਿ ਸੁਰਗਾ ਮਛ ਪਇਆਲੇ ॥ ਗਾਵਨਿ ਰਤਨ ਉਪਾਏ ਤੇਰੇ ਅਠਸਠਿ ਤੀਰਥ ਨਾਲੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਜੋਧ ਮਹਾਬਲ ਸੂਰਾ ਗਾਵਹਿ ਖਾਣੀ ਚਾਰੇ ॥ ਗਾਵਹਿ ਖੰਡ ਮੰਡਲ ਵਰਭੰਡਾ ਕਰਿ ਕਰਿ ਰਖੇ ਧਾਰੇ ॥ ਸੇਈ ਤੁਧੁਨੋ ਗਾਵਹਿ ਜੋ ਤੁਧੁ ਭਾਵਨਿ ਰਤੇ ਤੇਰੇ ਭਗਤ ਰਸਾਲੇ ॥ ਹੋਰਿ ਕੇਤੇ ਗਾਵਨਿ ਸੇ ਮੈ ਚਿਤਿ ਨ ਆਵਨਿ ਨਾਨਕੁ ਕਿਆ ਵੀਚਾਰੇ ॥ ਸੋਈ ਸੋਈ ਸਦਾ ਸਚੁ ਸਾਹਿਬੁ ਸਾਚਾ ਸਾਚੀ ਨਾਈ ॥ ਹੈ ਭੀ ਹੋਸੀ ਜਾਇ ਨ ਜਾਸੀ ਰਚਨਾ ਜਿਨਿ ਰਚਾਈ ॥ ਰੰਗੀ ਰੰਗੀ ਭਾਤੀ ਕਰਿ ਕਰਿ ਜਿਨਸੀ ਮਾਇਆ ਜਿਨਿ ਉਪਾਈ ॥ ਕਰਿ ਕਰਿ ਵੇਖੈ ਕੀਤਾ ਆਪਣਾ ਜਿਵ ਤਿਸ ਦੀ ਵਡਿਆਈ ॥ ਜੋ ਤਿਸੁ ਭਾਵੈ ਸੋਈ ਕਰਸੀ ਹੁਕਮੁ ਨ ਕਰਣਾ ਜਾਈ ॥ ਸੋ ਪਾਤਿਸਾਹੁ ਸਾਹਾ ਪਾਤਿਸਾਹਿਬੁ ਨਾਨਕ ਰਹਣੁ ਰਜਾਈ ॥੨੭॥: So dar kehaa so ghar kehaa jit bahi sarab smaale ... (sggs 6).
This Infinite Cosmic Kirtan or the Transcendental Vibratory Sound — Cosmic Vibration, Cosmic Music, Cosmic Sound, Cosmic Orchestra, etc. — is the movement of the entire creation, preservation and dissolution. It is God's Endless Impulse or Unstruck Sound-current (Anhata Shabad, Panch-Shabad or Dhuni) which is taking place within each of us; and within every atom of the universe, "here" and "now". Hence we are all singing with this Divine Orchestra at this very moment and the Divine is within us; but we do not know about it.

Due to the intervention of our false ego-sense (Haumai), however, we have lost our connection with this Cosmic Vibratory Sound, from which the entire Creation is born. The external Kirtan is the extension of the Lord or Parmesar's Endless Cosmic Vibration. The purpose of the external Kirtan is to eliminate the mind's ego consciousness (delusion or the ceaseless flow of thought currents) by quieting it, so that we can link back to the Endless Divine Pulse within — Pure Awareness; our Essential Nature.

  • ਨਾਮੁ ਲੈਤ ਅਨਹਦ ਪੂਰੇ ਨਾਦ ॥੩॥: Naam lait anhad poore naad ||3|| (sggs1144).
  • ਅਖੰਡ ਮੰਡਲ ਨਿਰੰਕਾਰ ਮਹਿ ਅਨਹਦ ਬੇਨੁ ਬਜਾਵਉਗੋ ॥੧॥ ਬੈਰਾਗੀ ਰਾਮਹਿ ਗਾਵਉਗੋ ॥ ਸਬਦਿ ਅਤੀਤ ਅਨਾਹਦਿ ਰਾਤਾ ਆਕੁਲ ਕੈ ਘਰਿ ਜਾਉਗੋ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥ Akhand mandall nirankaar mahi anahd ben bajaavougo ||1||. Bairaagee raamahi gaavougo. Sabad ateet anaahad raataa aakul kai ghar jaaougo ||1||Rahaaou|| (sggs 973).
  • ਜਸੁ ਗਾਵਤ ਭਗਤਿ ਰਸੁ ਉਪਜਿਓ ਮਾਇਆ ਕੀ ਜਾਲੀ ਤੋਰੀ ॥੧॥: Jas gaavat bhagti ras upjio Maya kee jaalee toree ||1|| (sggs 979).
As indicated in the Gurbani, the entire Creation is thus continually engaged in meditating on the Divine Name, whether we know it or not! Consequently, the Kirtan of the Divine Name is said to be the true "Eternal Faith" in the Gurbani. In other words, selfless Kirtan is the symptom of a true devotee — the selfless Kirtan performed with the complete involvement of the body, mind, and soul. Simply put: a true Spiritual student (Sikh) is he who has made Inner Kirtan his only Support. He lives only by taking this Spiritual food. As the Gurbani says:
  • ਨਾਨਕ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਕਰਿ ਅਟਲ ਏਹੁ ਧਰਮ ॥੧੧॥: Nanak hari kirtan kar attal eh dharma ||11||
  • ਪ੍ਰੇਮ ਭਗਤਿ ਜਿਸ ਕੈ ਮਨਿ ਲਾਗੀ ॥ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ਅਨਦਿਨੁ ਨਿਤਿ ਜਾਗੀ ॥: Prema bhakati jiske man laagee. Gun Gavai andin nit jaagee (sggs 109).
  • ਭਗਤ ਵਸਹਿ ਕੀਰਤਨ ਆਧਾਰੇ ॥੭॥: Bhagat base kirtan aadharai ||7|| (sggs 237).
  • ਕੇਵਲ ਭਗਤਿ ਕੀਰਤਨ ਸੰਗਿ ਰਾਚੈ ॥: Keval bhagat kirtan sang raachai (sggs 274).
  • ਜਾ ਕੈ ਹੀਐ ਪ੍ਰਗਟੁ ਪ੍ਰਭੁ ਹੋਆ ਅਨਦਿਨੁ ਕੀਰਤਨੁ ਰਸਨ ਰਮੋਰੀ ॥੩॥: Jakai heeai pragat prabh hoa andin kirtan rasan rameri ||3||(sggs 208).
  • ਅਖੰਡ ਕੀਰਤਨੁ ਤਿਨਿ ਭੋਜਨੁ ਚੂਰਾ ॥ ਕਹੁ ਨਾਨਕ ਜਿਸੁ ਸਤਿਗੁਰੁ ਪੂਰਾ ॥੮॥੨॥: Akhand kirtan tini bhojan choora. Kahu Nanak jis satgur poora ||8||2||(sggs 236).
  • ਕਥਾ ਕੀਰਤਨੁ ਰਾਗ ਨਾਦ ਧੁਨਿ ਇਹੁ ਬਨਿਓ ਸੁਆਉ ॥: Katha kirtan raga naad dhuni ih baniyo suaou(sggs 818).
  • ਗਾਵਉ ਗੁਣ ਕੀਰਤਨੁ ਨਿਤ ਸੁਆਮੀ ਕਰਿ ਕਿਰਪਾ ਨਾਨਕ ਦੀਜੈ ਦਾਨੁ ॥੨॥੨੯॥੧੧੫॥: Gaavau gun kirtan nit suaami kar kirpa Nanak deejai daan ||2||29||115||(sggs 827).
  • ਸੋ ਅਸਥਾਨੁ ਬਤਾਵਹੁ ਮੀਤਾ ॥: So asthaan bataawo meeta. Jaakai har har kirtan neeka (sggs 385).
  • ਹਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਆਧਾਰੁ ਨਿਹਚਲੁ ਏਹੁ ਧਨੋੁ ॥੨॥: Har kirtan aadhaar nihchal ih dhano ||2|| (sggs 398).
Kal Yuga And Kirtan

Kal or Kali is the stage of the mind occupied with imagination (ਕਲਪਣਾਂ-precept, thoughts, ਫੁਰਨੇ...). In this state, the mind idenfies with negativity (Bikaars) such as lust, anger, greed, etc. (and their counless variations like quarrel, deceit, disagreement, cheating, cynicism, hypocrisy, duplicity, misinformation...). According to the Gurbani, the practical and best suited means of Self-realization in this Kali is through meditation on the Divine Name (Shabad-Vichaar...). Accordingly, the Gurbani declares:

  • ਕਲਜੁਗ ਮਹਿ ਕੀਰਤਨੁ ਪਰਧਾਨਾ ॥ ਗੁਰਮੁਖਿ ਜਪੀਐ ਲਾਇ ਧਿਆਨਾ ॥: Kalyug mahi kirtan pardhaana. Gurmukh japiai laayi dhiaanaa (sggs 1075).
  • ਧੰਨੁ ਸੁ ਕਲਿਜੁਗੁ ਸਾਧਸੰਗਿ ਕੀਰਤਨੁ ਗਾਈਐ ਨਾਨਕ ਨਾਮੁ ਅਧਾਰੁ ਹੀਓ ॥੪॥੮॥੪੭॥:Dhan su Kalyug saadh sang kirtan gaayiai Nanak naam adhaar heeyo ||4||8||47||(sggs 382-383).
However, as emphasized in the Gurbani, Naam-Simran has to be selfless coupled with heartfelt love, deep devotion, utter surrender and submission of our Mayaic Budhi.

Kirtan - A Purification Process

Due to the Maya's love, our mind is covered with the cloud of material contamination (Haume). However, this contamination swiftly clears when one engages in selfless and heartfelt Kirtan. As a result, one is elevated to the state of Pure Bliss. Thus, the process of selfless Kirtan as indicated in the Gurbani, leads to introversion of the mind and finally to Realization of the Mool (Source, Origin...): the realization of one's True Nature as "Joti-Svaroopa".

  • ਮਹਾ ਪਤਿਤ ਤੇ ਹੋਤ ਪੁਨੀਤਾ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨ ਗੁਨ ਗਾਵਉ ॥੧॥: Mahan patit te hot puneeta hari kirtan gun gavau ||1|| (sggs 712-713).
Good vibrations and energy pour out through the Transcendental Sound of the Kirtan. It can easily be incorporated into one's daily routine; for it's absolutely free and the rewards are immediate.
  • ਇਹੁ ਮਨੁ ਨਿਰਮਲੁ ਜਿ ਹਰਿ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ॥: Ih man nirmal je har gun gavai (sggs 1067).
  • ਕਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਮਨ ਸੀਤਲ ਭਏ ॥ ਜਨਮ ਜਨਮ ਕੇ ਕਿਲਵਿਖ ਗਏ ॥: Kar kirtan man seetal bhaye. Janam janam ke kilvikh gaye (sggs 178).
  • ਸਬਦੁ ਚੀਨਿ ਮਨੁ ਨਿਰਮਲੁ ਹੋਵੈ ਤਾ ਹਰਿ ਕੇ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ॥: Sabad cheen man nirmal hovai ta har gun gaye (sggs 565).

We are time and again reminded in the Gurbani about the power of the mind. It is so powerful that it often takes over even one's own intelligence — like an acute disease takes over the medicine. As indicated in the scriptures, the easiest way to control the mind is through the meditation on the Divine Name. It helps cleanse the mind by purging it off of mundane thoughts, rendering it Pure in the process. The Kirtan works on us as follows:

  • Gives rise to Bairagya or Bairaag (detachment). For Bhagti (devotion), detachment is one of the essential attribute for a seeker to attain. Bairagya does not mean to give up everything, or to foresake one's household responsibilities and duties. Bairagya simply means not to desire anything for sense gratification (ਗਿਰਹ ਕੁਟੰਬ ਮਹਿ ਸਹਜਿ ਸਮਾਧੀ ॥ ਨਾਨਕ ਨਾਮਿ ਰਤੇ ਸੇ ਸਚੇ ਬੈਰਾਗੀ ॥੧॥: Girah kutamb mahi sahaj samaadhi. Nanak naam rate se sache bairaagee ||1|| sggs 1246).
  • Helps gain Divine Knowledge (ਸੁਖਦਾਤਾ ਦੁਖ ਭੰਜਨਹਾਰਾ ਗਾਉ ਕੀਰਤਨੁ ਪੂਰਨ ਗਿਆਨੁ ॥: Sukhdaataa dukh bhanjan haaraa gau kirtan pooran giaan sggs 979).
  • The "filth" of false ego is washed off (ਹਰਿ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ਹਉਮੈ ਮਲੁ ਖੋਇ ॥: Har gun gavai haumai mal khoi sggs 841).
  • Doubts are dispelled (ਗੁਣ ਨਿਧਾਨ ਨਾਨਕੁ ਜਸੁ ਗਾਵੈ ਸਤਿਗੁਰਿ ਭਰਮੁ ਚੁਕਾਇਓ ॥: Gun nidhaan Nanak jas gavai satgur bharam chukaiya sggs 617).
  • Antahkaran (internal subtle equipments, i.e., mind, intellect, consciousness, and ego) becomes pure (ਹਰਿ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ਅੰਦਰੁ ਸੂਝੈ ॥: Har gun gavai andar soojhai sggs 1067).
  • Evil-nature gets wiped off (ਜੋ ਜੋ ਕਥੈ ਸੁਨੈ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਤਾ ਕੀ ਦੁਰਮਤਿ ਨਾਸ ॥: Jo jo kathai sunai har kirtan taakee durmat naas (sggs 1300).
  • One becomes immune from the effects of disease, sorrow, and distress; and obtains everlasting bliss, peace and ease (ਰੋਗ ਸੋਗ ਦੂਖ ਤਿਸੁ ਨਾਹੀ ॥ ਸਾਧਸੰਗਿ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਗਾਹੀ ॥: Rog sog dookh tis naahee. Sadhsang har kirtan gaahee sggs 962).
  • Helps to concentrate and makes us merge in Sahaj Samaadhi (ਸਦ ਹੀ ਲਾਗਾ ਸਹਜਿ ਧਿਆਨ ॥ ਅਨਦਿਨੁ ਗਾਵੈ ਏਕੋ ਨਾਮ ॥੩॥: >Sad hee laagaa sahaj dhiyan. Andin gavai eko naam ||3|| sggs 798).
  • Helps become Jeevamukat or obtain emancipation while living (ਮਾਨ ਮੋਹ ਦੋਨੋ ਕਉ ਪਰਹਰਿ ਗੋਬਿੰਦ ਕੇ ਗੁਨ ਗਾਵੈ ॥ ਕਹੁ ਨਾਨਕ ਇਹ ਬਿਧਿ ਕੋ ਪ੍ਰਾਨੀ ਜੀਵਨ ਮੁਕਤਿ ਕਹਾਵੈ ॥੨॥੨॥: Maan moh dono kayu parhari gobind ke gun gavai... (sggs 831).
  • One comes to enjoy the Anhad Naad or Celestial Music (ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਰਸੁ ਕੀਰਤਨੁ ਹਰਿ ਗਾਈਐ ਅਹਿਨਿਸਿ ਪੂਰਨ ਨਾਦ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: Amrit ras kirtan har gayeeai ahinis pooran naad ||1||Rahaaou|| (sggs 1219).
Practice Of Kirtan

First, it's not necessary to be expert in various musical instruments, classical music or Raagas. Second, one does not need to be concerned about his voice, training or knowledge of music. That's all a mundane business! Third, Kirtan is not a physical exercise; it is the complete involvement of the body, mind, and soul. Thus, effectiveness of Kirtan depends on the sincere participation and the intent, not vocal talent. As the Gurbani says, Kirtan in itself is the best melody!

  • ਹਰਿ ਕੀਰਤਨ ਮਹਿ ਊਤਮ ਧੁਨਾ ॥: Hari kirtan mahi uttam dhunaa (sggs 1182).
In this context, Baabaa Nanak's life teaches us very important lesson: One must give up shame or reserve (Lok Laaj) when it comes to contemplate or glorify the Divine Name. Further, the Gurbani says, one must Glory the Naam knowing God is present all around us; pervading in every particle of the Cosmos.
  • ਅਨਦਿਨੁ ਸਿਮਰਹ ਨਾਮੁ ਤਜਿ ਲਾਜ ਲੋਕਾਣੀਆ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: Anadin simarah naam taji laaj lokaaneeaa ||1||Rahaaou || (sggs 399).
  • ਸੋ ਹਰਿ ਜਨੁ ਹਰਿ ਪ੍ਰਭ ਭਾਵੈ ॥ ਅਹਿਨਿਸਿ ਭਗਤਿ ਕਰੇ ਦਿਨੁ ਰਾਤੀ ਲਾਜ ਛੋਡਿ ਹਰਿ ਕੇ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: So har jan har prabh bhaavai. Ahi nis bhagti kare din raatee laaj shod har ke gun gavai ||1|| Rahaaou || (sggs 879).
  • ਜਨੁ ਨਾਨਕੁ ਗਾਵੈ ਦੇਖਿ ਹਦੂਰਿ ॥੪॥੩॥: Jan Nanak gavai dekh hadoor ||4||3|| (sggs 737).
  • ਮਨੁ ਤਨੁ ਅਰਪਿ ਤਜਿ ਲਾਜ ਲੋਕਾਨੀ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: Manu tanu arapi taji laaj lokaanee ||1|| Rahaaou || (sggs 737).
If we do not have true love for the Lord within, we can not practice true Kirtan. Therefore, first, we need to fill our bosom with the Divine's true love. How can we develop this true love? Simply put: Once we begin separating ourselves from mundane attachment or dominance of the ego (Haumai), we start developing true love for the Divine Naam!
  • ਮਨ ਤ੍ਰਿਪਤਾਸੈ ਕੀਰਤਨ ਪ੍ਰਭ ਰੰਗਿ ॥: Man triptasai kirtan prabh rang> (sggs 299).
  • ਜਿਸੁ ਅੰਦਰਿ ਰੰਗੁ ਸੋਈ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ॥: Jis andar rang soee gun gavai (sggs 114).
If we put seed in the salt, it will never grow! Therefore, the Gurbani urges us to seek the company of the Gurmukhs, who are True and Wise. In other words, instead of looking for nonsense gatherings or parties, look for the company of Sat (Truth) within.
  • ਜੈਸਾ ਕਰੇ ਸੁ ਤੈਸਾ ਪਾਵੈ ॥ ਆਪਿ ਬੀਜਿ ਆਪੇ ਹੀ ਖਾਵੈ ॥: Jaisaa kare so taisaa paavai. Aap beej aape he khavai (sggs 662).
  • ਜੇਹੀ ਸੁਰਤਿ ਤੇਹਾ ਤਿਨ ਰਾਹੁ ॥: Jehee surit tehaa tin raah (sggs 25).
  • ਸੋ ਕਿਛੁ ਕਰਿ ਜਿਤੁ ਮੈਲੁ ਨ ਲਾਗੈ ॥ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨ ਮਹਿ ਏਹੁ ਮਨੁ ਜਾਗੈ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: So kish kar jit mail na laagai. Har kirtan mahi eh manu jaagai ||1|| ||Rahaaou|| (sggs 199).
  • ਹਰਿ ਕੀਰਤਨ ਕਾ ਆਹਰੋ ਹਰਿ ਦੇਹੁ ਨਾਨਕ ਕੇ ਮੀਤ ॥੧॥: Har kirtan ka aahro hari deh Nanak ke meet ||1|| (sggs 519).
How would one know if he is engaged in true Kirtan with sincere love or devotion? When someone is engaged in Kirtan with pure love, the following symptoms are bound to appear:
  • ਹਉ ਰਹਿ ਨ ਸਕਾ ਬਿਨੁ ਦੇਖੇ ਪ੍ਰੀਤਮਾ ਮੈ ਨੀਰੁ ਵਹੇ ਵਹਿ ਚਲੈ ਜੀਉ ॥੩॥: Hayu rahi na sakaa bin dekhe preetamaa mai neer vahe vahi chalai jeeo ||3|| (sggs 94).
  • ਤੇਰੇ ਦਰਸਨ ਕਉ ਕੇਤੀ ਬਿਲਲਾਇ ॥: Tere darsan kayu ketee billaayi: O Lord, so many cry out for your Darshan or Vision (sggs 1188).
  • ਮੇਰਾ ਮਨੁ ਤਨੁ ਸਬਦਿ ਵਿਗਾਸਿਆ ਜਪਿ ਅਨਤ ਤਰੰਗਾ ॥: Mera man tan bahut bairaagiaa har nain ras bhinne (sggs 449).
  • ਹਉ ਇਕੁ ਖਿਨੁ ਤਿਸੁ ਬਿਨੁ ਰਹਿ ਨ ਸਕਾ ਜਿਉ ਚਾਤ੍ਰਿਕੁ ਜਲ ਕਉ ਬਿਲਲਾਤਾ ॥: Hayu ik khin tis bin rahi na sakaa jiyu chaatric jal kayu billaataa (sggs 564).
  • ਪਾਰਬ੍ਰਹਮੁ ਜਪਿ ਸਦਾ ਨਿਹਾਲ ॥ ਰਹਾਉ ॥: Paarbraham jap sadaa nihaal ||Rahaaou|| (sggs 619).
  • ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਬਾਣੀ ਸੁਣਤ ਨਿਹਾਲ ॥: Amrit bani sunst nihaal (sggs 1340).
Yoga Through Kirtan

The Gurbani teaches us not to look for Baikuntha or heaven nowhere! Because those who desire for heaven or other worldly pleasures do not know the Essence of the Divinity. The heaven is within.

  • ਤਹਾ ਬੈਕੁੰਠੁ ਜਹ ਕੀਰਤਨੁ ਤੇਰਾ ਤੂੰ ਆਪੇ ਸਰਧਾ ਲਾਇਹਿ ॥੨॥: Tahhan baikuntha jah kirtan teraa ||2|| (sggs 749).
  • ਜਬ ਲਗੁ ਮਨਿ ਬੈਕੁੰਠ ਕੀ ਆਸ ॥ ਤਬ ਲਗੁ ਹੋਇ ਨਹੀ ਚਰਨ ਨਿਵਾਸੁ ॥੩॥ ਕਹੁ ਕਬੀਰ ਇਹ ਕਹੀਐ ਕਾਹਿ ॥ ਸਾਧਸੰਗਤਿ ਬੈਕੁੰਠੈ ਆਹਿ ॥: Jab lag man baikunth kee aas. Tab lag hoi nahee charan nivaas. ||3|| Kahu Kabeer ih kaheeai kaah. Saadh sangat baikunthai aahi (sggs 325).
  • ਮੁਕਤਿ ਭੁਗਤਿ ਜੁਗਤਿ ਹਰਿ ਨਾਉ ॥ ਪ੍ਰੇਮ ਭਗਤਿ ਨਾਨਕ ਗੁਣ ਗਾਉ ॥੪॥੧੦੦॥੧੬੯॥: Mukti bhugti jugti Hari naayu. Prem bhagati Nanak gun gaayu ||4||100||169|| (sggs 200).
Selfless Kirtan is said to be an invaluable gem, an ocean of Bliss and Virtues. By such Kirtan, one can link to his Mool within, and attain the real Yoga (Union with Parmesar...).
  • ਜੋਗੁ ਬਨਿਆ ਤੇਰਾ ਕੀਰਤਨੁ ਗਾਈ ॥੧॥: Yoga bania tera kirtan Gayee ||1|| (sggs 385).
  • ਜੀਵਤ ਸੇ ਪਰਵਾਣੁ ਹੋਏ ਹਰਿ ਕੀਰਤਨਿ ਜਾਗੇ ॥: Jivat se parvaan hoye har kirtan jage (sggs 322).
  • ਭਾਇ ਭਗਤਿ ਪ੍ਰਭ ਕੀਰਤਨਿ ਲਾਗੈ ॥ ਜਨਮ ਜਨਮ ਕਾ ਸੋਇਆ ਜਾਗੈ ॥੩॥: Bhaayi bhagat prabh kirtan laagai. Janam janam kaa soya jaagai ||3|| (sggs 869).
  • ਕੀਰਤਨੁ ਨਿਰਮੋਲਕ ਹੀਰਾ ॥ ਆਨੰਦ ਗੁਣੀ ਗਹੀਰਾ ॥: Kirtan nirmolak heera. Aanand guni gaheeraa (sggs 893).
So the Gurbani urges us to pray for the Kirtan; for asking for any material objects is falsehood or Maya.
  • ਮਾਗਨਾ ਮਾਗਨੁ ਨੀਕਾ ਹਰਿ ਜਸੁ ਗੁਰ ਤੇ ਮਾਗਨਾ ॥੪॥: Maagnaa maagan neeka hari jas Gur te maagnaa ||4|| (sggs 1018).
  • ਨਾਨਕ ਨਾਉ ਖੁਦਾਇ ਕਾ ਦਿਲਿ ਹਛੈ ਮੁਖਿ ਲੇਹੁ ॥ ਅਵਰਿ ਦਿਵਾਜੇ ਦੁਨੀ ਕੇ ਝੂਠੇ ਅਮਲ ਕਰੇਹੁ ॥੧॥: Nanak Naayu Khudaayi kaa dil hachhai mukh lehu. Awar divaaje dunee ke jhoothe amal karaheu ||1|| (sggs 140).
The Gurbani's Caution About External Kirtan

First of all, the external, habitual, dry or mechanical Kirtan (Naam Japnaa) is unavailing. For it to register, it must be internal. By internal means, one must understand, comprehend and realize the Divine Word (Shabad) and than act upon it. When one begins to hear the Sound of this internal Kirtan and enjoys it, he attains Immortality (Amrit) within. The Gurbani affirms that the mystery of the Gur-Shabad is grasped only through it's true understanding. After reading, hearing, and singing, those who still do not attain Gur-Shabad's intuitive understanding are compared with donkey in the Gurbani! For more on this theme of the Gurbani, please see the acompanying or the complementary Reflection titled "Kirtan Part 2: The Gurbani's Caution".

  • ਭਗਤਿ ਨਾਰਦੀ ਰਿਦੈ ਨ ਆਈ ਕਾਛਿ ਕੂਛਿ ਤਨੁ ਦੀਨਾ ॥ ਰਾਗ ਰਾਗਨੀ ਡਿੰਭ ਹੋਇ ਬੈਠਾ ਉਨਿ ਹਰਿ ਪਹਿ ਕਿਆ ਲੀਨਾ ॥੩॥: Bhagati Naaradee ridai n aaee kaash koosh tanu deenaa. Raag raagnee bhind hoyi bethaa un Har pahi kiyaa leenaa ||3|| (sggs 654).
— T. Singh
www.gurbani.org