Seeing the world as the Gurbani sees it

The Gurmat (i.e., the Aatam-Giaan, Bibek-Budhi – ਆਤਮ ਗਿਆਨ, ਬਿਬੇਕ ਬੁਧਿ – of the Gurbani…) is meant to be thoroughly understood and applied.

  • ਫਰੀਦਾ ਅਮਲ ਜਿ ਕੀਤੇ ਦੁਨੀ ਵਿਚਿ ਦਰਗਹ ਆਏ ਕੰਮਿ ॥੧੦੦॥: Freedaa amal ji keete dunee vichi dargah aaye kammi ||100|| (sggs 1383).
  • ਕਰਣੀ ਬਾਝਹੁ ਘਟੇ ਘਟਿ ॥: karanee baajhahu ghate ghati (sggs 25).
  • ਗੁਰਿ ਕਹਿਆ ਸਾ ਕਾਰ ਕਮਾਵਹੁ ॥: Guri kahiaa saa kaar kamaavahu (sggs 832).
  • ਅਮਲੁ ਕਰਿ ਧਰਤੀ ਬੀਜੁ ਸਬਦੋ ਕਰਿ ਸਚ ਕੀ ਆਬ ਨਿਤ ਦੇਹਿ ਪਾਣੀ ॥: Amalu kari dharatee beeju sabado kari sach kee aab nit dehi paanee (sggs 24).
  • ਭਾਈ ਰੇ ਗੁਰਮਤਿ ਸਾਚਿ ਰਹਾਉ ॥ ਸਾਚੋ ਸਾਚੁ ਕਮਾਵਣਾ ਸਾਚੈ ਸਬਦਿ ਮਿਲਾਉ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: Bhaaee re gurmati saach rahaaou… (sggs 30).
  • ਇਹੀ ਅਚਾਰ ਇਹੀ ਬਿਉਹਾਰਾ ਆਗਿਆ ਮਾਨਿ ਭਗਤਿ ਹੋਇ ਤੁਮ੍ਹ੍ਹਾਰੀ ॥ ਜੋ ਇਹੁ ਮੰਤ੍ਰੁ ਕਮਾਵੈ ਨਾਨਕ ਸੋ ਭਉਜਲੁ ਪਾਰਿ ਉਤਾਰੀ ॥੩॥੨੮॥: Eihee achaar ihee biouhaaraa aagiaa maani bhagti hoi tumhaaree… (sggs 377).

Thus, to see the world as the Gurbani does is essentially to constantly live the Gurbani. That is, after having thoroughly Understood the true meanings of the Gurbani (ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਅਸਲੀ ਅਰਥਾਂ ਦੀ ਸੂਝ-ਬੂਝ), then apply that Aatam-Giaan of the Gurbani to daily life (i.e., live it!) – unbroken (“ਸਾਸ ਸਾਸ ਸਾਸ”) remembrance of that Understanding (ਸੂਝ-ਬੂਝ…) of the Gurbani when transacting with the outside world of objects, sphere of emotions, and the realm of thoughts (ਫੁਰਨੇ, ਇੱਛਾਵਾਂ, desires…)…

  • ਸਾਸ ਸਾਸ ਸਾਸ ਹੈ ਜੇਤੇ ਮੈ ਗੁਰਮਤਿ ਨਾਮੁ ਸਮ੍ਹ੍ਹਾਰੇ ॥: Saas saas saas hai jete mai gurmati naamu samhaare (sggs 980).
  • ਨਾਮਿ ਰਤੇ ਸਚੁ ਕਰਣੀ ਸਾਰੁ ॥ ਨਾਮਿ ਰਤੇ ਗੁਣ ਗਿਆਨ ਬੀਚਾਰੁ ॥: Naami rate sachu karanee saaru. Naami rate gun giaan beechaaru (sggs 941).
  • ਗੁਰਮਤਿ ਮਨੂਆ ਅਸਥਿਰੁ ਰਾਖਹੁ ਇਨ ਬਿਧਿ ਅੰਮ੍ਰਿਤੁ ਪੀਓਈਐ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥: Gurmati manooaa asathiru raakhahu in bidhi amritu peeoeeai ||1||Rahaaou|| (sggs 332).
  • ਗੁਰਮੁਖਿ ਗਿਆਨੁ ਡੋਰੀ ਪ੍ਰਭਿ ਪਕੜੀ ਜਿਨ ਖਿੰਚੈ ਤਿਨ ਜਾਈਐ ॥: (sggs 935).

Simply put: it is constantly seeing through the eyes of the Gurmat. To put it otherwise, it is seeing through the eyes of the Shabad-Vichaar.

  • ਅਖੀ ਬਾਝਹੁ ਵੇਖਣਾ ਵਿਣੁ ਕੰਨਾ ਸੁਨਣਾ ॥ ਪੈਰਾ ਬਾਝਹੁ ਚਲਣਾ ਵਿਣੁ ਹਥਾ ਕਰਣਾ ॥ ਜੀਭੈ ਬਾਝਹੁ ਬੋਲਣਾ ਇਉ ਜੀਵਤ ਮਰਣਾ ॥ ਨਾਨਕ ਹੁਕਮੁ ਪਛਾਣਿ ਕੈ ਤਉ ਖਸਮੈ ਮਿਲਣਾ ॥੧॥: Akhee baajhahu vekhanaa vinu kanaa sunanaa… (sggs 139).
  • ਬਿਨੁ ਸਬਦੈ ਸੁਣੀਐ ਨ ਦੇਖੀਐ ਜਗੁ ਬੋਲਾ ਅੰਨ੍ਹ੍ਹਾ ਭਰਮਾਇ ॥: Binu sabadai suneeai n dekheeai jagu anaah bharmaai (sggs 429).
  • ਗੁਰ ਸਬਦੀ ਦਰੁ ਜੋਈਐ ਮੁਕਤੇ ਭੰਡਾਰਾ ॥: Gur sabadee daru joeeai mukate bhandaaraa (sggs 1009).

Not easy at all. It’s like chewing the steel balls with the teeth of wax, or it’s like walking on a double-edged sword!

  • ਮੈਣ ਕੇ ਦੰਤ ਕਿਉ ਖਾਈਐ ਸਾਰੁ ॥: Main ke dantt kiyu khaaeeai saar (sggs 943).
  • ਮਾਨ ਮੋਹ ਮੇਰ ਤੇਰ ਬਿਬਰਜਿਤ ਏਹੁ ਮਾਰਗੁ ਖੰਡੇ ਧਾਰ ॥: Maan moh mer ter biburajit ehu maarag khande dhaar (sggs 534).

The Gurbani says that very “rare” one (i.e., one amongst millions-“ਕੋਟਨ ਮੈ ਨਾਨਕ ਕੋਊ”) who assiduously tries to link with the Mool (ਮੂਲ-Source, Origin…) within.

  • ਜਨ ਨਾਨਕ ਇਹੁ ਖੇਲੁ ਕਠਨੁ ਹੈ ਕਿਨਹੂੰ ਗੁਰਮੁਖਿ ਜਾਨਾ ॥੨॥੧॥: Jan Nanak ihu khel kathanu hai kinahoon gurmukhi jaanaa ||2||1|| (sggs 219).

As the Gurbani indicates above, the Way of the Gurmat or the Gurmukh is ” ਕਠਨੁ” (Kathanu: Difficult, arduous…) – like walking on a razor’s edge. However, if we are willing to abandon or reject the worldly ways and walk on the Way of the Gurmukh or the Gurmat (Aatm Giaan, Bibek Budhi of the Gurbani…), then the Gurbani assures us that anybody can become one of those “rare” ones (the Gurmukh-“ਕਿਨਹੂੰ ਗੁਰਮੁਖਿ ਜਾਨਾ”). It all depends whether one has the burning desire (ਸਚ ਬੁੱਝਣ ਦੀ ਭੁੱਖ…) to see the world as the Gurbani does!

  • ਜੈਸੇ ਜਲ ਮਹਿ ਕਮਲੁ ਨਿਰਾਲਮੁ ਮੁਰਗਾਈ ਨੈ ਸਾਣੇ ॥ ਸੁਰਤਿ ਸਬਦਿ ਭਵ ਸਾਗਰੁ ਤਰੀਐ ਨਾਨਕ ਨਾਮੁ ਵਖਾਣੇ ॥: Jaise jal mahi kamalu niraalamu muragaaee nai saane... (sggs 938).
  • ਗੁਰਮੁਖਿ ਹੋਵੈ ਸੁ ਗਿਆਨੁ ਤਤੁ ਬੀਚਾਰੈ ਹਉਮੈ ਸਬਦਿ ਜਲਾਏ ॥: Gurmukh hovai su giaanu tatu beechaarai haoumai sabadi jalaaye (sggs 946).
Seeing the world as the Gurbani sees it was last modified: January 28th, 2012 by T. Singh
Share This Post:
Facebook Twitter in Email
Filed Under: Gurbani, World, Sansar
Tagged With: , , ,

5 comments Leave a comment

  1. Gurpreet Singh

    Satkar jog gurmukh T.Singh jio
    Sat bachan ji.

    “Thus, to see the world as the Gurbani does is essentially to constantly live the Gurbani. That is, after having thoroughly Understood the true meanings of the Gurbani (ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਅਸਲੀ ਅਰਥਾਂ ਦੀ ਸੂਝ-ਬੂਝ), then apply that Aatam-Giaan of the Gurbani to daily life (i.e., live it!) – unbroken (“ਸਾਸ ਸਾਸ ਸਾਸ”) remembrance of that Understanding (ਸੂਝ-ਬੂਝ…) of the Gurbani when transacting with the outside world of objects, sphere of emotions, and the realm of thoughts (ਫੁਰਨੇ, ਇੱਛਾਵਾਂ, desires…)… ”

    “The Gurbani says that very “rare” one (i.e., one amongst millions-”ਕੋਟਨ ਮੈ ਨਾਨਕ ਕੋਊ”) who assiduously tries to link with the Mool (ਮੂਲ-Source, Origin…) within.”

    “It all depends whether one has the burning desire (ਸਚ ਬੁੱਝਣ ਦੀ ਭੁੱਖ…) to see the world as the Gurbani does!”

    regards
    Das Gurpreet Singh

  2. Nirmal Singh

    Thank you Bhai T Singh ji,
    Please also write on Hukum/Phana – the advantage of being in Hukum. Accepting Phana as it is & not requesting Parmeshar any modification to soften it.
    Kind Regards Nirmal Singh

  3. Jagjit

    Thank you for writing this blog.

  4. Simran Kaur

    teri ki ho gaya saari pind gaya se meno ki lakh lakho (reading say: Freedaa amal ji keete dunee vichi dargah aaye kammi karanee baajhahu ghate ghati
    Guri kahiaa saa kaar kamaa Guri kahiaa saa kaar kamaavahuAmalu kari dharatee beeju sabado kari sach kee aab nit dehi paaneeBhaaee re gurmati saach rahaaou…achaar ihee biouhaaraa aagiaa maani bhagti hoi tumhaaree

Leave A Comment

Your comment should be relevant to the topic of this post. Thank you for sharing Shabad-Vichaar.
You have to agree to the Comment Policy. Your email will not be published.